Ekologia w szkole


PROGRAM  EDUKACJI  EKOLOGICZNEJ DLA  III ETAPU KSZTAŁCENIA – GIMNAZJUM

Bożena Stygar            Arleta Żebrowska


Wymagania programowe wg Dz. Urz. Nr 14 z 23 lutego 1999r. poz. 129 załącznika do rozporządzenia MEN z 30 czerwca 1999r. poz. 642 – Ekologia i ochrona środowiska przyrodniczego.

OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA W  NAUCZANIU EKOLOGII ORAZ OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
 

 

Cele kształcenia:
  • Poznanie i zrozumienie współzależności między organizmami w ich środowisku oraz między organizmami a środowiskiem;

  • Postrzeganie zmienności przyrody oraz uświadomienie przyczyn i skutków tych zmian;

  • Uświadomienie pozycji człowieka w przyrodzie;

  • Określenie zależności człowieka od przyrody i jego wpływu na środowisko;

  • Różnorodność biologiczna gatunków, populacji i ekosystem;

  • Oddziaływanie produkcji żywności na środowisko;

  • Racjonalna gospodarka zasobami naturalnymi;

  • Równowaga biologiczna biocenoz a gospodarowanie człowieka. 


Cele wychowania:

  • Kształtowanie postaw proekologicznych;

  • Umiejętność oszczędzania zasobów przyrody w domu i gałęziach przemysłu;

  • Uwrażliwianie ucznia, budowanie poczucia odpowiedzialności za działania podejmowane w środowisku;

  • Budzenie współodpowiedzialności za stan środowiska;

  • Dostrzeganie potrzeby efektywnego włączania się do działań na rzecz ochrony przyrody;

  • Umiejętność prowadzenia zdrowego stylu życia;

  • Potrzeba propagowania wiedzy i postaw proekologicznych w swoim środowisku.

 


Procedury osiągania celów:

  • Prowadzenie pogadanek i dyskusji w ramach różnych przedmiotów;

  • Organizowanie zajęć terenowych umożliwiających bezpośredni kontakt z przyrodą – lekcje w terenie, zielone ścieżki, rajdy turystyczne, wycieczki klasowe i szkolne, obozy zimowe i letnie;

  • Przeparowadzanie obserwacji, doświadczeń;

  • Umiejętność wnioskowania na podstawie badań i zastosowanie graficznego przedstawiania danych;

  • Określanie czystości środowiska za pomocą bioidentyfikatorów;

  • Projekcje filmów;

  • Urządzanie konkursów ekologicznych;

  • Obchody Dnia Ziemi –np. Gimnazjada Ekologiczna;

  • Udział w akcji Sprzątania Świata;

  • Zbiórki surowców wtórnych;

  • Dbałość o zieleń na terenie szkoły;

  • Prowadzenie hodowli szkolnych;

  • Urządzanie wycieczek do oczyszczalni ścieków, na wysypisko śmieci itp.

  • Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.


Cele operacyjne zostały opracowane według  trudności  w ich opanowaniu i praktycznym zastosowaniu.

W programie założone osiągnięcia ucznia dotyczące wiadomości i umiejętności oznaczono:

  • Zapamiętywanie i  stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych( stopień podstawowy)

  • Zrozumienie i stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych(stopień rozszerzony)


Niniejszy program pozwala zatem na ocenianie ucznia w zależności od jego możliwości.

Znajomość opanowania wiadomości i umiejętności ekologicznych może być sprawdzana poprzez odpowiedzi ustne, testy, referaty, konkursy, aktywność na lekcjach i zajęciach terenowych.
 

 

HASŁA PROGRAMOWE:

  1. Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze.
  2. Różnorodność biologiczna( gatunkowa, .genetyczna oraz ekosystemów) – znaczenie jej ochrony
  3. Żywność – oddziaływanie produkcji żywności na środowisko.
  4. Zagrożenia dla środowiska wynikające z produkcji i transportu energii; energetyka jądrowa – bezpieczeństwo i składowanie odpadów.

Program edukacji ekologicznej dla III etapu kształcenia w Gimnazjum nr 2 we Wrześni realizowany jest w korelacji ze ścieżką międzyprzedmiotową – edukacja ekologiczna.

Program ma celu zrozumienie praw przyrody i polepszenie kontaktu ucznia ze środowiskiem naturalnym oraz ukierunkowanie go na jego ochrona.

Program jest otwarty i może ulegać aktualizacji.

LITERATURA POPULARNONAUKOWA WYKORZYSTANA DO UŁOŻENIA PROGRAMU REALIZACJI ŚCIEŻKI MIĘDZYPRZEDMIOTOWEJ – EDUKACJA EKOLOGICZNA:

 

  • G. Maurer – „I ty chronisz środowisko”
  •  
  • M. Hafner – Księga eko-testów „Ochrona środowiska”
  •  
  • T.Umiński – „Ekologia Środowisko Przyroda”
  •  
  • E. Pylka- Gutowska – „Ekologia z ochroną środowiska”
  •  
  • J. Strzałko, T. Mossor-Pietraszewska – „Kompedium wiedzy o ekologii”
  •  
  • M. Roberts – Biologia 1- podręcznik
  •  
  • S. Gater – Zeszyt ćwiczeń i testów
  •  
  • j. Angiel – „Zieloną ścieżką przez geografię”
  •  
  • Czasopisma: „AURA”, „Świat Wiedzy”, „Eko – raj”, „Przyroda Polska”, „Biologia w szkole”, „Geografia w szkole”

 

Programy autorskie edukacji ekologicznej: Alicja Piegoń, Marianna Łaska i Ewa Świercz, Jadwiga Garczyk, Alina Nowakowska