Ekologia w szkole
Bożena Stygar Arleta Żebrowska
Wymagania programowe wg Dz. Urz. Nr 14 z 23 lutego 1999r. poz. 129 załącznika do rozporządzenia MEN z 30 czerwca 1999r. poz. 642 – Ekologia i ochrona środowiska przyrodniczego.
OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA W NAUCZANIU EKOLOGII ORAZ OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
Cele kształcenia:
-
Poznanie i zrozumienie współzależności między organizmami w ich środowisku oraz między organizmami a środowiskiem;
-
Postrzeganie zmienności przyrody oraz uświadomienie przyczyn i skutków tych zmian;
-
Uświadomienie pozycji człowieka w przyrodzie;
-
Określenie zależności człowieka od przyrody i jego wpływu na środowisko;
-
Różnorodność biologiczna gatunków, populacji i ekosystem;
-
Oddziaływanie produkcji żywności na środowisko;
-
Racjonalna gospodarka zasobami naturalnymi;
-
Równowaga biologiczna biocenoz a gospodarowanie człowieka.
Cele wychowania:
-
Kształtowanie postaw proekologicznych;
-
Umiejętność oszczędzania zasobów przyrody w domu i gałęziach przemysłu;
-
Uwrażliwianie ucznia, budowanie poczucia odpowiedzialności za działania podejmowane w środowisku;
-
Budzenie współodpowiedzialności za stan środowiska;
-
Dostrzeganie potrzeby efektywnego włączania się do działań na rzecz ochrony przyrody;
-
Umiejętność prowadzenia zdrowego stylu życia;
-
Potrzeba propagowania wiedzy i postaw proekologicznych w swoim środowisku.
Procedury osiągania celów:
-
Prowadzenie pogadanek i dyskusji w ramach różnych przedmiotów;
-
Organizowanie zajęć terenowych umożliwiających bezpośredni kontakt z przyrodą – lekcje w terenie, zielone ścieżki, rajdy turystyczne, wycieczki klasowe i szkolne, obozy zimowe i letnie;
-
Przeparowadzanie obserwacji, doświadczeń;
-
Umiejętność wnioskowania na podstawie badań i zastosowanie graficznego przedstawiania danych;
-
Określanie czystości środowiska za pomocą bioidentyfikatorów;
-
Projekcje filmów;
-
Urządzanie konkursów ekologicznych;
-
Obchody Dnia Ziemi –np. Gimnazjada Ekologiczna;
-
Udział w akcji Sprzątania Świata;
-
Zbiórki surowców wtórnych;
-
Dbałość o zieleń na terenie szkoły;
-
Prowadzenie hodowli szkolnych;
-
Urządzanie wycieczek do oczyszczalni ścieków, na wysypisko śmieci itp.
-
Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.
Cele operacyjne zostały opracowane według trudności w ich opanowaniu i praktycznym zastosowaniu.
W programie założone osiągnięcia ucznia dotyczące wiadomości i umiejętności oznaczono:
-
Zapamiętywanie i stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych( stopień podstawowy)
-
Zrozumienie i stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych(stopień rozszerzony)
Niniejszy program pozwala zatem na ocenianie ucznia w zależności od jego możliwości.
Znajomość opanowania wiadomości i umiejętności ekologicznych może być sprawdzana poprzez odpowiedzi ustne, testy, referaty, konkursy, aktywność na lekcjach i zajęciach terenowych.
HASŁA PROGRAMOWE:
- Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze.
- Różnorodność biologiczna( gatunkowa, .genetyczna oraz ekosystemów) – znaczenie jej ochrony
- Żywność – oddziaływanie produkcji żywności na środowisko.
- Zagrożenia dla środowiska wynikające z produkcji i transportu energii; energetyka jądrowa – bezpieczeństwo i składowanie odpadów.
Program edukacji ekologicznej dla III etapu kształcenia w Gimnazjum nr 2 we Wrześni realizowany jest w korelacji ze ścieżką międzyprzedmiotową – edukacja ekologiczna.
Program ma celu zrozumienie praw przyrody i polepszenie kontaktu ucznia ze środowiskiem naturalnym oraz ukierunkowanie go na jego ochrona.
Program jest otwarty i może ulegać aktualizacji.
LITERATURA POPULARNONAUKOWA WYKORZYSTANA DO UŁOŻENIA PROGRAMU REALIZACJI ŚCIEŻKI MIĘDZYPRZEDMIOTOWEJ – EDUKACJA EKOLOGICZNA:
- G. Maurer – „I ty chronisz środowisko”
- M. Hafner – Księga eko-testów „Ochrona środowiska”
- T.Umiński – „Ekologia Środowisko Przyroda”
- E. Pylka- Gutowska – „Ekologia z ochroną środowiska”
- J. Strzałko, T. Mossor-Pietraszewska – „Kompedium wiedzy o ekologii”
- M. Roberts – Biologia 1- podręcznik
- S. Gater – Zeszyt ćwiczeń i testów
- j. Angiel – „Zieloną ścieżką przez geografię”
- Czasopisma: „AURA”, „Świat Wiedzy”, „Eko – raj”, „Przyroda Polska”, „Biologia w szkole”, „Geografia w szkole”
Programy autorskie edukacji ekologicznej: Alicja Piegoń, Marianna Łaska i Ewa Świercz, Jadwiga Garczyk, Alina Nowakowska